Emosionele manipulasie by die sinode
Geskryf deur Jan Louw | |||
Sondag, 08 November 2015 08:00 | |||
Selfs pro-gays is verbaas oor die besluit van die Algemene Sinode van 2015. Wie het kon dink dat daar ‘n dag sou kom dat die NG Kerk sou besluit dat praktiserende homoseksuele mans en vroue as leraars bevestig kan word? Hoe het dit gebeur dat die NG Kerk by sy belangrike beleidsinode met 114 stemme teen 63 (‘n meerderheid van 64%) so ‘n besluit kon neem? Dit is duidelik dat die leiers van die NG Kerk die afgelope aantal jare baie beplanning insit in die “ontwerp” van Sinodes. Ons kry bv die volgende woorde in die Agenda van die Sinode van 2015:
Op sigself is daar niks verkeerd daarmee dat daar soveel voorbereiding ingaan om van die Sinode ‘n sukses te maak nie. Die Algemene Sinodes is immers die NG Kerk se vlagskip geleenthede. Die pers is daar en die Kerk trek ‘n gehoor veel groter as net die lidmate van die NG Kerk. Dit moet ‘n afgeronde en inspirerende geleentheid van die kerk wees. Die Moderature stel hulle egter ook bloot om beskuldig te word van emosionele manipulasie deur die tegnieke wat nou benut word om Sinodevergaderings te “ontwerp”. Ons weet almal dat die leierskap geen geheim gemaak het van die feit dat daar dinge is wat hulle graag in die NG Kerk wil laat gebeur nie. Die een is dat die Belydenis van Belhar op ‘n manier erkenning moes kry en die ander is dat homoseksuele gedrag in die NG Kerk “genormaliseer” moes word nie. Mens kan sê hulle het nou hulle sin gekry, maar daar is vrae oor die manier waarop hulle dit “reggekry” het. Ek wil wys op ‘n paar dinge wat daarop dui dat die leierskap in die kerk die afgelope jare Sinodes “ontwerp” het, waardeur hulle, hulle doelwitte kon bereik. Mens kan ook praat van strategieë. MISLEIDENDE TEMAS VIR SINODALE VERGADERINGS By ‘n vorige Sinode het ons gehoor dit gaan oor diversiteit en inklusiwiteit. In hierdie klimaat het die Sinode die besluit geneem dat daar ruimte gemaak word vir lidmate wat nie in die duiwel glo nie! Die moderator het na die tyd beklemtoon dat die NG Kerk ‘n “ruim huis” is. By die afgelope Sinode van 2015 was “Menswaardigheid” die gonswoord. In die Aanvullende Agenda van die Sinode kry ons bv die woorde:
Toe die besluite oor selfdegeslagverhoudings (SGV) uiteindelik gevel is hoor ons die eerste besluit begin met die woorde:
In die Aanvullende Agenda kom ook die volgende woorde voor:
Dit klink na ‘n pragtige Christelike gesindheid wat gepropageer word, maar in werklikheid is dit ook ‘n muilband vir ‘n persoon wat dit waag om te verskil van die sake wat die leiers vir die vergadering aanbied. In die atmosfeer van sulke mooiklinkende woorde soos menswaardigheid en die liefde van God wat vir vyf dae in ‘n vergadeing herhaal word, voel enige persoon wat ‘n ander standpunt voorstaan, dat hy/sy eintlik buite orde is. FASILITEERDERS In die Kerkbode van 23 Oktober 2015 skryf Lenois Stander oor sy ervaring van die Sinode:
Wat ek hier hoor is dat die afgevaardigdes by die vergadering met die hulp van “ervare fasiliteerders … van standpunt verander het”. So het die “ondenkbare” gebeur. Volgens die berig was dit dus fasiliteerders wat ‘n deurslaggewende rol gespeel het om die uitkoms van die besluite by die Sinode te bepaal (en nie die lig wat die vergadering uit die Skrif gekry het nie). Lenois Stander het waarskynlik ‘n goeie waarneming gemaak van die rol van fasilitering by die Sinode. In die Agenda van 2013 hoor ons al dat die Sinode beskou word as ‘n “geloofsonderskeidende proses”. Dit word as volg verduidelik:
DIE BOEK RUT Die Ontwerpspan het besluit om die Bybel by die boek Rut oop te maak by hierdie Sinode. Elke môre met die dagwyding is ‘n boodskap uit die boek Rut gebring. Waarom die boek Rut? Die belangrikste saak op die tafel naas Belhar was die homoseksuele kwessie. Hoe kon die geskiedenis van Rut helderheid bring oor die homoseksuele vraagstuk? Geleidelik het die prentjie duidelik geword. Die boodskap aan die Sinode was dat die Jode nog in die tyd van Esra en Nehemia streng volgens die harde wette van Deuteronomium gelewe het. Daar was nie plek vir die Moabiete in Israel nie. Die mans wat met heidense vroue getroud was moes hulle vroue en kinders terugstuur waar hulle vandaan kom. Na die ballingskap het daar glo ‘n wending gekom. Die “storie” van Rut is geskryf waarin afstand gedoen is van hierdie harde teologie. Luister na die boodskap van ds Fay van Eeden wat sy volgens die Kerkbode met die dagwyding aan die Sinode gerig het:
Hierdie boodskap is gebring op die belangrike dag dat die homoseksuele kwessie ter tafel geneem sou word. Interessant dat die sinodegangers blykbaar nie agtergekom het hoedat daar op allerande subtiele wyse voorbrand gemaak is vir die “mense wat deur die kerk uitgestoot word” nie. Die sinodegangers het op daardie stadium reeds geval vir die Taakspan vir Selfdegeslagverhoudings (SGV) se bevinding dat die belangrike gedeeltes in die Bybel wat juis oor die onderwerp van homoseksualiteit handel nie van toepassing is op vandag se SGV nie. Dr Andries Kritzinger van die taakspan wat die verslag voor die sinode opgestel het, het gesê daar is twee “bronoorleweringe” waaruit mense se oortuigings oor die saak gevoed word. Die een is die nuwe taal en manier van dink oor kerkwees wat gevoed word deur die denke oor die heil in Christus. Die ander is die sewe anti-gay tekste in die Bybel. Die taakspan is sterk oortuig dat die sewe tekste nie ‘n kritiese weeg kan oorleef nie. Daarmee was die Woord van God oor die saak gemuilband en die gesprek volgens die verslae wat deur die Sinodebode aan die kerk uitgestuur is het gehandel oor die “pyn” van die mense in selfdegeslag verhoudinge. GEBRUIKMAKING VAN DIE KUNS Die Ontwerpspan het verder gegaan en ook die kuns ingespan om die “boodskap van Rut” gevestig te kry. ‘n Kunswerk van Christiaan Harris is by die sinode vertoon. Die simboliek van die werk word as volg verduidelik:
Dit is seker nie toevallig dat die “rivier van kleure” dieselfde kleure bevat as die vlag van die Lesbiër, Gay, Biseksueel en Transseksueel Beweging (LGBT) nie. Dit word as deel van die “inklusiewe” sake by die Sinode beskryf. ‘n Skildery oor Rut en Naomi van die Chinese kunstenaar, dr. He Qi, is ook aan die sinode voorgestel. Dr Johan van den Heever, leier van die dagwyding van die laaste dag van die Algemene Sinode het die volgende meer subtiele simbole in die skildery uitgewys:
Ek het die woord mandorla gaan google en agtergekom dit word gebruik in die Oosterse en New Age omgewing. Ek het bv op die volgende by ‘n yoga instituut afgekom: “A mandorla is the almond shaped space that occurs when two perfectly shaped circles overlap. Used to represent the perfect balance of two opposites, the word Mandorla, for us, reminds us that we are both divine and human, beautiful and flawed. We rely on Ayurveda and Yoga Philosophy to enrich our programs and we believe that each Element (Earth, Water, Fire, Air and Ether) has a challenge for us to encounter, that as we lean into the things that we find difficult, we can uncover wholeness. It is our honour to support you either through private sessions, group classes or in our yoga teacher training programs.” Homoseksuele insinuasies? Die Vanderbilt Biblioteek se webblad sê oor die skildery: “The passion of Ruth’s commitment is suggested by the word “clung.” The verb is most frequently found in the context of marriage, such as the famous words from the garden scene in Genesis 2:24. “Therefore a man leaves his father and his mother and clings to his wife, and they become one flesh.” Ruth clings to her mother-in-law as a man clings to his wife….Naomi makes one last attempt to send Ruth away…Ruth’s response is among the most radical statements of commitment in the Bible…the words of Ruth 1:15-16 take the form of a covenant, but a covenant that goes against all social expectations. Ruth chooses to commit herself to Naomi. She binds herself unconditionally not only to a woman rather than a man, but in an act of radical solidarity, to a woman in near desperate circumstances.” (Pressler, 271) Art in the Christian Tradition, Ruth and Naomi GEBRUIKMAKING VAN SEKULÊRE MUSIEK Op 9 Okober het die dagwyding begin met die speel van ‘n lied van Stef Bos waarin hy sing van die moeilike pad wat Naomi en Rut saam begin stap het. Dit is ‘n pragtige lied, maar wat my betref is daar ondertone in die lied wat ‘n homoseksuele verhouding suggereer:
Stef Bos: Lied van Ruth – My Land Is Jou Land (met het Metropole Orkest) VREEMDE TEOLOGIE Na die Sinode het ‘n interessante reaksie gekom van Gerda de Villiersvan die Teologiese Fakulteit Pretoria (kyk Die gay kwessie: die wet, Rut en Jesaja – Gerda de Villiers). Dit was op Teo die webdiens Teo van die Fakulteit. Sy is natuurlik verheug oor die Sinode se besluit oor homoseksueles. In haar beredenering kom die volgende woorde voor wat my opval:
In die res van die artikel distansieer sy haar van ‘n eksegese wat dui op ‘n lesbiese verhouding tussen Naomi en Rut, maar wat my opval is dat sy in die kerklike kringe waarin sy beweeg ook geoordeel het dat die Rutboek ‘n belangrike bydrae tot die gay debat kan lewer. Die reaksie van die omstanders waarvan sy meldingmaak is egter vir my veral opvallend: ‘O ja, Rut en Naomi het mos ‘n lesbiese verhouding gehad.’ Moet mens hieruit aflei dat dít die soort sieninge is wat in die teologiese en kerklike kringe geldend is waar die opleiding van leraars plaasvind? In die res van die artikel reflekteer de Villiers dieselfde sieninge wat by die Sinode gepropaeer is nl dat Rut ‘n post-eksiliese boek is en dat die skrywer sy rug gedraai het op die wettisisme van Esra en Nehemia. Ek het twee probleme met De Villiers en die Sinode se uitkyk op die boek Rut. De Villiers is baie duidelik daaroor dat die Rutboek ‘n “storie” is. Die outeur kies ‘n Moabitiese vrou as een van sy hoofkarakters. In die Bybel word Rut egter as ‘n historiese figuur geskets, wat bygedra het tot die voorgeslag van Dawid en uiteindelik van Jesus (Rut 4:18-22). Verder word uitgegaan van die gedagte dat die skrywer ‘n nuwe, sagte teologie voorgestaan het wat ‘n ander houding oor die wet van Moses voorgestaan het, as wat Esra en Nehemia gehad het. As dit waar is, moet mens dan aflei dat die Jode nie op die pleidooi van die skrywer van Rut ag geslaan het nie, alhoewel hulle die boek tog in die kanon ingesluit het. Toe die Here Jesus gekom het, het Hy ‘n wettisisme aangetref wat eens so erg was as in die tyd van Esra en Nehemia. Selfs die apostels se oë moes oopgemaak word vir die feit dat God die heidene in die nuwe koninkryk van God wou insluit. (Die Here het vir Petrus ‘n gesig laat sien van die laken met die onrein diere in Hand 10.) OPENLIKE PROPAGERING VAN DIE GAY STANDPUNT BY DIE SINODE Amptenare en sprekers by die Sinode het T-Hemde gedra waarmee hulle die standpunt van die leiers en die moderamen aan die sinodegangers verkoop het. Dit is onaanvaarbare optrede vir ‘n Sinode, veral in die lig van die erns van die saak waaroor die Sinode ‘n besluit moes neem. ‘n Sinode is nie ‘n politieke vergadering waar emosionele stemmingmakery gedoen word om die kerk se besinning oor Bybelse waarhede te beïnvloed nie. In so ‘n atmosfeer kan daar nie sprake wees van nugter denke en eerlike soeke na die leiding van die Gees volgens die Woord van God nie. Prop Hennie Pienaar, dr Marietjie van Loggerenberg, dr Charlene van der Walt, Michelle Boonzaaier en Lulani Vermeulen. Dit is nie die eerste keer dat hierdie soort ding gebeur nie. Prof Johan Janse van Rensburg skryf oor die Sinode van 2011:
BEVINDING Ek het in die artikel bietjie gegrawe na die kerklike gebeure en optredes wat gelei het tot die onbegryplike besluite van die NG Kerk oor lidmate wat in die greep van homoseksualiteit verval het. In die proses is ek opnuut ontnugter oor die toestand waarin die Kerk verval het. Dit gaan oor baie meer as net ‘n hoogs omstrede besluit. Dit gaan oor ‘n kerk wat verval het in die skyn van godsdienstigheid. Dit gaan oor leiers wat voorgee dat hulle aan die Woord van die Here getrou is, maar vals optree. Dit gaan oor ‘n teologie wat leerstellinge van mense geword het. Ek kan die situasie nie beter opsom as om eenvoudig te verwys na die gesig waarvan Esegiël in Esegiël 8 vertel nie. Die Here het Esegiël in die Gees na Jerusalem toe gebring en vir hom gewys op die toestand wat aanleiding gegee het tot die ballingskap.
Dr Kobus Gerber, ds Nelis Janse van Rensburg, dr Gustav Claassen, ds Dirkie van der Spuy en prof Johan van der Merwe. Sinodegangers het almal karton kruise om hulle nekke gedra. |